Recap Modefabriek 2023: onze favoriete nieuwe merken
27 januari 2023
Afgelopen 22 en 23 januari was het zover: de eerste Modefabriek wintereditie sinds januari 2020. Natuurlijk bracht het Fashion Solution team een bezoek aan dé modebeurs van Nederland. Onder de exposanten zagen we een hoop bekende gezichten, maar ook veel nieuwelingen. Dit waren onze favoriete nieuwe merken op de Modefabriek 2023.
lena mae
Het nieuwe vrouwenmode merk LENA MAE is opgericht door de Belgische Lena Onkelinx. Kwaliteit, stijl en comfort staan centraal in de vrouwelijke ontwerpen. Haar collecties zijn exclusief, authentiek en worden in een gelimiteerde oplage gemaakt. Van 26 t/m 29 januari opent LENA MAE een pop-up in Antwerpen met een aantal gearchiveerde stukken en de complete nieuwe collectie.
palanta
Palanta is een community-gedreven online platform dat exclusieve kleding items verhuurt aan vrouwen. Het platform biedt alleen kleding aan van duurzame merken en onafhankelijke ontwerpers, evenals zorgvuldig uitgekozen vintage items. Ook is Palanta meer dan een fashion rental platform. Met workshops en events, inspireert Palanta vrouwen op het gebied van mindfulness, women empowerment en bewuster leven. Het doel van Palanta is om het kleding koopgedrag van vrouwen te veranderen en de mode-industrie te “heropvoeden” op een fun en fashionable manier.
tas by tess
Modeontwerpster Tess van Zalinge maakt elke week een aantal tassen van leftover stoffen van haar couture collectie “Natuurlijk”. Deze collectie is gemaakt van deadstock stoffen afkomstig van bekende modehuizen zoals Chanel, Balenciaga en Yves Saint Laurent. Elke “Tas by Tess” is gemaakt van uniek materiaal met borduurwerk, duurzaam en lokaal gemaakt in het atelier in Amsterdam. Verkrijgbaar in drie verschillende stijlen: tassbytess, totebytess en travelbytess.
jouez les enfants
Hoewel het mannenmode merk Jouez les Enfants van ontwerpersduo Spike Spijker en Mies Splinter al is opgericht in 2018, zagen wij dit coole merk voor de eerste keer op de Modefabriek. Jouez Les Enfants maakt mannenmode met de hand van ‘dead-stock’ en overgebleven partijen stof. Klassiekers uit de mannenmode zijn het uitgangspunt voor de kledingstukken die oversized en minimalistisch zijn en waarin Japanse invloeden zijn verwerkt. Elke collectie bestaat uit een vast aantal ontwerpen waar, los van de seizoenen, een paar keer per jaar een nieuw item aan wordt toegevoegd.
affêre
Het nieuwe schoenenmerk Affêre ontwerpt en maakt op zichzelf staande stukken en lanceren ze als één Affêre, met hun eigen verhaal, persoonlijkheid en productie. Elke drop bestaat uit één stuk in meerdere kleuren. Affêre doet niet aan collecties en volgen zeker niet de standaard lente/zomer of herfst/winter productiecyclus. Het resultaat is een concept zonder overproductie, zonder noodzakelijke uitverkopen en zonder standaard productoverkill.
saint muze
Het sustainable streetwear merk Saint Muze is opgericht door Sam Zegelink in 2020. Gezien Sam het belangrijk vindt dat er geen kinderarbeid tepas komt bij het maken van de kleding, besloot ze in het begin de ontwerpen zelf te naaien. Vandaag de dag worden de items van Saint Muze gemaakt door lokale kleermakers in Nederland. De stoffen die gebruikt worden zijn van vintage of deadstock materiaal, om vintage kleding een tweede leven te geven en waste zoveel mogelijk te minimaliseren.