Hoe schrijf je een goede bedankmail na een sollicitatiegesprek?
08 december 2021
Tof je hebt een sollicitatiegesprek gehad en hebt er een goed gevoel over. Wat doe jij na het sollicitatiegesprek? Ga jij zitten wachten op een reactie of stuur je zelf een bedankmailtje?
Veel mensen gaan zitten wachten op een reactie van de werkgever. Dat is echt zonde van je tijd, want ook na het voeren van het sollicitatiegesprek kun jij een aantal acties ondernemen Veel mensen zijn geneigd om na het sollicitatiegesprek achterover te leunen en te wachten op een reactie van de werkgever. Zonde, want na het sollicitatiegesprek kun je allerlei acties ondernemen om de kans op een baan vergroten. Over deze acties hebben wij een apart blog geschreven die je HIER kunt lezen.
In dit blog gaan wij een van deze acties verder uitlichten, namelijk het sturen van een bedankmail na het sollicitatiegesprek. Wij gokken dat meer dan de helft van de mensen die ergens solliciteert geen bedankmail stuurt. Terwijl dit wel iets is wat zeer op prijs gesteld wordt. Als je dus geen bedankmail stuurt is het een absolute gemiste kans!
Waarom een bedankmail sturen?
Een bedankmail zal er niet voor gaan zorgen dat jij wordt aangenomen, maar je wilt ook niet die persoon zijn die geen bedankje heeft gestuurd. Er zijn een aantal redenen waarom je wel een bedankmail zou moeten sturen.
In een bedankmail kun je de mensen met wie je het gesprek hebt gevoerd nogmaals bedanken. Door een bedankmail te sturen onderscheid jij je ook van de rest, omdat bijna niemand het doet.
Ook kun je het geheugen van de recruiter en werkgever even opfrissen over wie je bent en wat jij kunt betekenen voor het bedrijf. Vaak zijn er meerdere gesprekken voor een vacature, je wilt zelf onderscheiden van de rest. Je wilt opvallen. Een bedankmailtje kan ervoor zorgen dat je niet vergeten wordt.
Het mooie aan een bedankmail is ook dat je sneller een gesprek kunt starten met de werkgever en/of recruiter. Als zij namelijk een mailtje terug sturen, kun jij daar ook weer op reageren. Je kunt bijvoorbeeld nog extra vragen stellen. Dit laat echt zien dat je geïnteresseerd bent in de functie.
Let er wel goed op dat je niet te enthousiast wordt en te veel e-mails gaat versturen. Dit kan wanhopig overkomen en irritatie opwekken bij de werkgever. Weet goed waar je moet stoppen en het even moet laten rusten. Vertrouw erop dat je vanzelf dan wordt benaderd.
Wat moet er in de bedankmail staan?
Iedereen is altijd op zoek naar de beste mail. Dit geld voor zowel je motivatie als je bedankmail. Wat wij heel belangrijk vinden is dat je vooral jezelf bent en blijft bij het schrijven van een mail.
Een aantal zaken kunnen we je zeker adviseren om in de mail te zetten:
- Het geheugen van de recruiter opfrissen
Je moet altijd het geheugen van de recruiter of werkgever opfrissen. Een recruiter of werkgever voert waarschijnlijk meerdere sollicitatiegesprekken, waardoor het lastig is om iedereen goed te onthouden. Vermeld wie je bent en wanneer jullie elkaar hebben gesproken.
- Gebruik informatie uit het gesprek
Maak het bericht relevanter door informatie uit het gesprek te gebruiken. Hiermee laat je zien dat je goed hebt geluisterd tijdens het gesprek en dat je echt enthousiast bent over de vacature. Dit kan een extra geheugensteuntje zijn voor de recruiter of werkgever.
- Vertel (opnieuw) waarom jij de juiste kandidaat bent
Vat nog eens goed (en kort) samen wat jij als persoon komt brengen en wat jouw toegevoegde waarde is voor het bedrijf. Vertel waarom jij de juiste kandidaat bent voor de functie. Welke kwaliteiten heb jij, waarmee jij je onderscheid van de rest.
- Aanvulling/verbetering van je antwoorden
Soms loop je weer buiten na een sollicitatiegesprek en bedenk jij je ineens dat je op een bepaalde vraag een ander antwoord had willen geven. Dat kan gebeuren, vaak door de zenuwen.. Een bedankmail is een manier om dit dan nog ‘recht te zetten’. Om toch nog het antwoord te geven die je had willen geven.
Mocht je gesprek niet zo goed gaan, dan kan een bedankmail toch nog een soort redmiddel zijn om de schade te herstellen.
Naar wie stuur je de bedankmail?
Een bedankmail stuur je natuurlijk naar de mensen met wie je het gesprek hebt gevoerd. Echter is dat niet altijd mogelijk, omdat je geen e-mailadres hebt van de personen die je hebt gesproken. Je hebt bijvoorbeeld de secretaresse gesproken en daarmee het gesprek ingepland..
Om te voorkomen dat je de bedankmail naar de verkeerde persoon stuurt, moet je op zoek gaan naar het juiste e-mailadres. Je kunt bijvoorbeeld de secretaresse vragen of je het e-mailadres kunt krijgen van de desbetreffende personen. Of je kunt via Google zoeken of je het e-mailadres kunt vinden.
Mocht dat allemaal niet lukken, kun je ook eens kijken via LinkedIn.
Heb je met meerdere mensen gesproken tijdens het gesprek, dan is het aan te raden om iedereen een aparte mail te sturen. Zorg er dan wel voor dat je naar iedereen een andere mail stuurt en stuur niet precies dezelfde mail naar iedereen. Het kan zijn dat ze de mail met elkaar onderling gaan delen en dan staat het niet netjes als je precies dezelfde mail hebt verstuurd naar iedereen.
Wanneer verstuur je een bedankmail?
Je wilt de bedankmail niet te snel na het gesprek sturen, want je wilt niet wanhopig overkomen. Maar je wilt ook weer niet te lang wachten.
Het gesprek moet nog vers in het geheugen zitten van de recruiter en/of werkgever. Als je te lang wacht loop je ook nog eens risico dat ze misschien al een keuze hebben gemaakt.
Wij raden je aan om tussen de 24 en 48 uur na het sollicitatiegesprek een bedankmail te versturen. Hoor je na een paar weken helemaal niets, dan kun je altijd nog een mailtje sturen met de vraag voor een update.
Succes!