Dit zijn onze favoriete duurzame initiatieven en modemerken
17 januari 2023
De kledingindustrie is de op één na vervuilendste industrie die er is. Gelukkig is er de afgelopen jaren binnen de industrie steeds meer aandacht voor people and planet. Duurzame modemerken schieten als paddenstoelen uit de grond en bestaande merken houden zich bezig met het verduurzamen van de keten. Zo zijn er bijvoorbeeld initiatieven om kleding een tweede leven in te blaze, stoffen te recyclen en in kleinere oplages te produceren om verspilling tegen te gaan. Wij hebben een aantal duurzame initiatieven en modemerken op een rijtje gezet!
BESTELLER START MET HET INZAMELEN VAN KLEDING
BESTSELLER, het overkoepelende bedrijf waaronder de merken VERO MODA, VILA, PIECES, NAME IT en JACK&JONES vallen, is gestart met het inzamelen van oude kleding in alle eigen winkels. Kleding van alle merken zijn welkom in de box. Dit initiatief is opgezet in samenwerking met Fashion to Fiber: een organisatie die gespecialiseerd is in het inzamelen, sorteren en recyclen van textiel.
breng je oude schoenen weg bij NELSON VOOR RECYCLING TOT GRONDSTOF
Iedereen kan vanaf deze maand hun oude schoenen inleveren bij één van de 110 Nelson Schoenen winkel. De oude schoenen worden vervolgens gerecycled tot nieuwe grondstof waarvan deurmatten, voetbalvelden of nieuwe schoenen kunnen worden gemaakt. In nauwe samenwerking met partner FastFeetGrinded, wil Nelson het inleveren van gedragen schoenen tot ‘normaal’ gaan maken binnen Nederlandse huishoudens.
messyweekend
MessyWeekend Copenhagen is een Deens brillenmerk dat bekend staat om hun betaalbare maar hoge kwaliteit zonnebrillen en skibrillen. Het “Scandi” merk is in korte tijd populair geworden in Nederland maar ook in de rest van Europa en Japan. Voor elk product dat verkocht wordt, doneert MessyWeekend een deel van de opbrengsten aan initiatieven om plastic in de oceaan op te ruimen – meer dan 250 ton in slechts vier jaar tijd.
Duurzame denim
Dawn Denim is één van de meest toonaangevende duurzame jeans labels in Europa. Met eigen fabrieken in Vietnam en met een team van 400 medewerkers is Dawn een geweldig label om de ‘broekenwereld’ te verduurzamen.
Wool is cool
Het Estlandse merk Woolish brengt de mooiste kwaliteiten in knitwear, in een eigenzinnig handschrift. Duurzaamheid is een belangrijke peiler binnen het bedrijf: zo gebruiken ze voor hun unieke designs uitsluitend 100% natuurlijke wol die volledige recyclebaar is.