Wat doet een data analist? Lees alles over deze functie!
21 november 2022
Data analisten worden steeds vaker gevraagd binnen modebedrijven. Net zoals bij veel andere industrieën, zijn ook modebedrijven steeds meer bezig met het verkrijgen en analyseren van data om zo betere resultaten te boeken. Maar wat houdt de rol van een data analist eigenlijk in? Zoals de naam al verklapt, is een data analist verantwoordelijk voor het analyseren van data. Maar er komen vaak veel meer taken en verantwoordelijk bij deze functie kijken. Wij leggen uit wat de precieze rol is van een data analist binnen een modebedrijf.
Analyseren van data
Om te beginnen met de open deur; een data analist houdt zich altijd bezig met het analyseren van data! Op dagelijkse basis is een data analist binnen een modebedrijf verantwoordelijk voor het analyseren van gegeven data zodat de organisatie strategischere keuzes kan maken. Dit kan data zijn op e-commerce gebied, maar ook bedrijf breed, zoals online marketing en sales data. Denk ook aan het verzamelen en analyseren van data ter voorbereiding op het maken van nieuwe collecties, zodat de product afdeling meer data gedreven kan inkopen.
Visualiseren van data
Om data voor iedereen inzichtelijk te maken en hier conclusies uit te trekken is het belangrijk om de verkregen data te visualiseren in een duidelijk en overzichtelijk dashboard. Om de verschillende afdelingsdoelen of KPIs te begrijpen, en zo te visualiseren in het dashboard, werkt een data analist veel samen met afdelingen als Product en Marketing. Het is belangrijk dat de gemaakte dashboards up-to-date blijven. Dashboards vertonen nog wel eens fouten door onderliggende gebruikte data. Een data analist moet deze problemen opsporen en oplossen, zodat het rapport weer de juiste resultaten laat zien.
Adviseren
Het analyseren en rapporteren van data is niet genoeg om conclusies te trekken. De opdracht van een data analist is om aan de hand van data een verhaal te vertellen, ofwel data storytelling.
Stel je voor dat een modemerk een paar maanden geleden een nieuwe collectie op de markt heeft gebracht. Nu wil jouw manager weten of de lancering een positieve invloed op de bedrijfsresultaten heeft gehad. Dit is het moment waar de creativiteit van een data analist onmisbaar is.
Heeft de nieuwe collectie een positieve impact gehad op de conversion ratio van de klant? Heeft het de klantenbinding versterkt? Heeft het invloed gehad op het aantal customer support aanvragen? Een data analist zal deze vragen met zich mee moeten nemen. Vervolgens moeten de antwoorden op deze vragen geanalyseerd worden om te concluderen wat de invloed van de productlancering is. Aan het einde van de dag geven data analisten concrete aanbevelingen, altijd ondersteund door intuïtie en data.
Schakel tussen afdelingen
Doordat een data analist kennis vergaart over bijna alle afdelingen binnen een bedrijf en met allen nauw in contact staat, neemt een data analist eigenlijk ook de rol van verbinder aan. Het verschilt per organisatie hoe groot de rol van verbinder is voor de data analist. In sommige organisaties is er namelijk ook een business analist aangewezen, welke de schakel vormen tussen business en IT.
Werken als data analist
Een carrière als data analist is uitdagend en veelbelovend. Een baan als data analist betaalt niet alleen goed, maar geeft ook veel carrièremogelijkheden.
Ben je geïnteresseerd in een baan als data analist? Bekijk alle data vacatures of stuur een mail naar info@fashionsolution.nl