Alle vakgebieden in de mode industrie uitgelegd
07 oktober 2022
De mode industrie is één van de grootste sectoren qua werkgelegenheid in Nederland. Het aantal fulltimers in de detailhandel groeide tussen 2014 en 2020 met 75.180 banen naar 440.660 in 2020. Maar welke functies en vakgebieden zijn er allemaal in de mode? Wij zetten ze op een rijtje!
Sales
Sales speelt een belangrijke rol in elk modebedrijf: deze afdeling houd zich namelijk bezig met verkoop en de optimalisatie daarvan. Deze afdeling biedt ook ontzettend veel mogelijkheden. Zo kan je een functie als account manager bekleden waarin je voornamelijk bezig bent met het uitbouwen en onderhouden van B2B retail partners. Houd je meer van back office en het contact met klanten (zowel retail partners als consumenten)? Dan is Customer Service de plek voor jou!
Bekijk alle sales vacatures hier.
E-commerce
Door de enorme toename van online verkoop, is e-commerce één van de meest snelgroeiende vakgebieden binnen de mode industrie. Als je op de e-commerce afdeling werkt dan houd je je vooral bezig met de optimalisatie van de webshop. Functies lopen uiteen van data analist en marketing automation specialist tot aan (web)copywriter en product manager.
Bekijk alle e-commerce vacatures hier.
Inkoop/productie
De inkoop/productie afdeling is verantwoordelijk voor de inkoop van materialen (stoffen, fournituren, labels, en meer) en de daadwerkelijke productie van kleding. Functies lopen uiteen van buyer tot aan product developer.
Bekijk alle inkoop/productie vacatures hier.
Marketing
De marketing afdeling is verantwoordelijk voor het “aan de man brengen” van het product. Dit gaat meestal via verschillende kanalen, zowel online als offline. Binnen marketing heb je daarom veel verschillende functies en subafdelingen. Zo kan je je bijvoorbeeld bezighouden met online marketing, social media, PR, e-mail, events of trade (B2B) marketing.
Bekijk alle marketing vacatures hier.
Retail
Retail gaat om alle zaken die zich in en rondom de winkel afspelen. Dit is de verkoop van het product, het adviseren van klanten, het onderhouden van klantcontact, het realiseren van gestelde sales targets, het managen van de winkelvloer en nog veel meer. Functies die voorkomen binnen retail zijn o.a. sales assistant, assistent store manager, store manager, filiaal manager en regio manager.
Bekijk alle retail vacatures hier.
Styling/design
De design afdeling ontwikkelt en ontwerpt collecties voor een merk. Afhangend van de grootte van een bedrijf, bestaat de design afdeling meestal uit een team designers onder leiding van een hoofd of senior designer.
Bekijk alle styling/design vacatures hier.
Finance
Finance is een belangrijk onderdeel van elk bedrijf. Deze afdeling houdt zich bezig met het bedrijf financieel gezond te houden door onder andere budgetten te maken en te managen, begrotingen op te stellen, en nog veel meer.
Bekijk alle finance vacatures hier.
Logistiek
Om een bedrijf te laten draaien als een geoliede machine is een logistieke afdeling onmisbaar. Logistiek zorgt ervoor dat alle processen, zoals het verschepen van producten van de fabriek naar het distributiecentrum en vanuit daar naar retailers, gestroomlijnd verloopt.
Bekijk alle logistiek vacatures hier.
Office/administratie
Zoals elk bedrijf, heeft een modebedrijf vaak ook een backoffice/administratie afdeling om de day-to-day business draaiende te houden. Denk aan functies zoals office manager en personal assistant.
Bekijk alle office/administratie vacatures hier.
Wil je graag werken in de mode? Wij zijn hét recruitment bureau op het gebied van mode- en lifestyle vacatures. Bekijk alle openstaande mode vacatures of doe een open sollicitatie!