Black Friday wordt Green Friday. Lees wat deze 5 merken doen met Green Friday.

25 november 2022

Veel modemerken doen jaarlijks mee aan het winkelfestijn Black Friday en Cyber Weekend. Op deze dagen gelden vaak torenhoge kortingen en deals, wat resulteert in verhoogde omzetten. Alleen al in de fysieke winkels werd vorig jaar een omzet behaald van 529 miljoen euro, 20 procent meer dan op een reguliere vrijdag.

De laatste jaren komt er steeds vaker kritiek op Black Friday. Zo wordt er gewezen op de risico’s van overconsumptie: consumenten kopen producten die ze niet nodig hebben, waardoor er veel producten ongebruikt de prullenbak in gaan of worden geretourneerd.  Om overconsumptie tegen te gaan en een duurzamer alternatief te bieden is er nu Green Friday, Bring Back Friday of For Future Friday.

Bij deze winkels is er vrijdag 25 november geen koopjesfestijn. In plaats van bakken vol afgeprijsde spullen, treffen klanten dichte deuren aan, een inruilpunt voor oude items of korting op refills.

Dille & Kamille

In 2018 startte Dille Kamille met Green Friday, op de dag dat consumenten wereldwijd worden aangespoord tot kopen door middel van kortingen en acties. Op deze Black Friday – dit jaar op 25 november – wil Dille & Kamille juist extra aandacht vragen voor de natuur. Om een concreet tegengeluid te laten horen, sluit Dille & Kamille op Green Friday al hun winkels én de webwinkel. Op deze dag gaat het personeel van Dille & Kamille de natuur helpen, op allerlei manieren, door middel van vrijwilligerswerk.

dille kamille

Lofty manner

Lofty Manner strooit niet met torenhoge kortingen op Black Friday, maar schenkt het merk een percentage van jouw bestelling aan het WWF. Van iedere order die op vrijdag 25 november wordt geplaatst, gaat er 10% naar de organisatie. Aan het einde van de dag zal Lofty Manner nog eens 15% van de dagomzet bovenop het totaalbedrag doen. Op deze manier hoopt Lofty Manner een steentje bij te dragen aan een betere wereld voor ons allen.

Oh my bag

Net zoals voorgaand jaar, doet O My Bag dit jaar niet mee aan Black Friday of Cyber Monday. Het merk gelooft dat de massa consumptie die veroorzaakt wordt door deze seizoenstrend niet past bij hun merkwaarden. Daarom biedt O My Bag verschillende mogelijkheden om terug te geven. Bijvoorbeeld een 20% korting bij het inleveren van je oude O My Bag tas. O My Bag zorgt ervoor dat jouw tas een nieuw leven wordt ingeblazen.

oh my bag

Rituals

Bij Rituals ontvang je deze week 20% korting op alle refills. Voor elke refill die jij koopt plant, beschermt of herstelt Rituals een boom. Hun missie? 5 miljoen extra bomen planten voor eind 2022.

rituals

Decathlon

Vanaf 21 november verandert Decathlon in nolhtaceD. Inderdaad, dat is Decathlon omgedraaid. Waarom precies? Omdat Decathlon het omdraait: zij worden jouw klant. Ruil jouw sportproduct(en) die je niet meer gebruikt in voor een cadeaubon. Vervolgens worden deze producten verkocht als Tweede Kans-product.

decathlon